badania tajemniczy klient

badania tajemniczy klient

Specjaliści w dziedzinie badań marketingowych

Badania marketingowe mają na celu sprawdzeni potencjału rynkowego danego towaru, produktu czy usługi. Metod prowadzenia i interpretacji takich badań jest wiele, ale jedynie specjaliści w tej dziedzinie mogą odpowiednio zebrać i przetworzyć dane.

Dane można zbierać na przykład prowadząc ankiety stacjonarne, telefoniczne czy internetowe (co staje się coraz bardziej popularne) na zadanej liczbie ankietowanych. Później wyniki ankiet są zbierane i interpretowane. Firmy zajmujące się takimi badaniami maja w swojej ofercie wiele metod prowadzenia badań marketingowych i najlepiej kontaktować się z nimi w celu konsultacji i wybrania najlepszej dla naszego biznesu metody.


Praca w roli tajemniczego klienta

Pracą w roli tajemniczego klienta zainteresowane są przede wszystkim młode osoby, chociaż trzeba przyznać, że pracodawcy oferujący zlecenia dla tajemniczych klientów liczą na to, iż będą oni bardzo dobrze przygotowani i wykształceni. Dlatego praca w roli tajemniczego klienta nie musi być taka prosta.

Tajemniczy klient będzie musiał sprawdzać poziom obsługi klienta w konkretnym sklepie i jakość sprzedawanych w nim produktów. Dzięki temu będzie można stale podnosić jakość dopuszczanych do sprzedaży produktów. Natomiast wynagrodzenie tajemniczego klienta będzie zależało od ilości zrealizowanych przez niego zleceń. Będą to bardzo różne zlecenia wykonywane w praktycznie wszystkich sklepach i punktach usługowych.


Normy badań mystery shopping w Wikipedii

Ze względu na delikatny charakter badań Mystery Shopping oraz fakt, że z zasady ta metoda ma bardziej oceniać firmę, niż jej pojedynczych pracowników, ustalono surowy zbiór norm etycznych i kodeks dobrych praktyk, które w skrócie można zawrzeć w trzech punktach:

Nieetyczna jest negatywna motywacja pracowników na podstawie wyników pojedynczych obserwacji (w szczególności nagana, odbiór premii czy zwolnienie z pracy). Etyczna jest motywacja pozytywna, czyli nagrody i wyróżnienia pracowników, którzy wypadli najlepiej.
Pracownicy badanej firmy powinni mieć świadomość prowadzonych badań Mystery Shopping oraz wiedzę co jest badane i w jakim celu. W szczególność pracownicy powinni wiedzieć i wyrazić zgodę na utrwalanie ich głosu lub obrazu podczas badań z użyciem wideo lub podsłuchu oraz ustalić razem z badaną firmą, w jaki sposób materiały te będą przechowywane i niszczone. W Polsce zasady dotyczące nagrywania regulowane są przez ustawę o ochronie danych osobowych, które w praktyce często są łamane zarówno przez firmy badawcze, jak i zlecające badania.

Źródło:


Dodane: 28-03-2017 13:45

Powrót do pełnej wersji: badania tajemniczy klient